oszczędzanie · rozmyślenia o finansach

[64] Ile kosztuje roczne utrzymanie auta? Cz. II

Rok temu pisałam, że dzień jazdy samochodem kosztuje nas tyle, co duże latte, ale ile wydaliśmy na nasze auto w drugim roku jego użytkowania? Przypominam, że posiadamy ekonomiczny pojazd – w tej chwili siedmioletnią Skodę Fabię z silnikiem 1,2. Dwa lata temu, w chwili kupna, miała na liczniku 67 tys. przebiegu, rok później 77 tys, a w tej chwili stuknęło jej 88 tys. – kilometrówka u nas prawie jak w zegarku… 😉

Koszty stałe:
ubezpieczenie OC: 588 zł
zmiana opon: 50 zł (powinno być 100 zł, czyli dwie wymiany, ale miniona zima wyjątkowo długo trzymała i do maja jeszcze jeździliśmy na zimowych)
przegląd obowiązkowy: 100 zł
przegląd dodatkowy (z wymianą kilku mniejszych części, zacisków czy uszczelek, czyli rzeczy, o których nie mam pojęcia): 810 zł

Koszty zmienne:
paliwo: 1743,4 zł
parkometry: 82,9 zł
myjnie: 11 zł
inne: 32 zł

To wszystko daje łączną sumę 3 499,7 zł za cały rok użytkowania auta. Koszty, które podałam wyżej są o 60 zł niższe niż rok temu, który dodatkowo nie obył się bez kolizji. Oznacza to, że miesięcznie na eksploatację auta oraz paliwo wydaliśmy 291,65 zł, a dziennie ok. 9,56 zł. Rok temu było to 14,43 zł dziennie (dodając koszty stłuczek), czyli tyle, co duża latte, w tym roku można więc uznać, że każdy dzień auta kosztował nas nieco mniejszą kawę… 😉 Posiadacze Skody mogą być więc szczęśliwi – samochód nie jest drogi w utrzymaniu.

Czy po dwóch latach żałujemy zakupu samochodu? 
Nie! Nadal jest to dla nas wielki komfort, oszczędność czasu i pieniędzy. Tak, przez kilka miesięcy mieliśmy stosunkowo niewielkie koszta użytkowania, bo do pracy udawaliśmy się pieszo, jednak nasza dynamiczna sytuacja życiowa (czekanie na własne mieszkanie) znów spowodowała, że mieszkamy z rodzicami 😉 I tak na bilet w jedną stronę do pracy – który rok temu kosztował jeszcze 5,20 – teraz muszę wydać 6 zł. Nie trzeba liczyć, że dojazd w jedną stronę dwóch osób byłby droższy niż używanie auta. Jasne, że nie zawsze udaje nam się jeździć razem samochodem, bo tak jak ja mam zawsze na 8.00, D. pracuje w systemie zmianowym. Jednak mieszkamy tak od maja, a ja dopiero dwa razy jechałam autobusem, więc nie jest tak źle 😉

Mam nadzieję, że o niczym nie zapomniałam, a zestawienie jest pomocne dla wszystkich, którzy zastanawiają się ile wynosi koszt utrzymania auta.

 P.S. Tytuł ma swoją krótką i banalną historię. Mimo że jestem pełnoprawnym kierowcą, to niestety raczej biernym, to ja zabieram się z moim D. 😉

2 thoughts on “[64] Ile kosztuje roczne utrzymanie auta? Cz. II

Skomentuj

